Sommige blogs verwijzen naar pagina's die er niet meer zijn. Wil je daar nog graag meer over weten, neem je dan even contact met me op?

Werkstress

Werkstress of andere stress; stress is vervelend. Daarmee vertel ik je vast geen nieuws.


Maar waardoor ontstaat nu stress?

Dat kan op verschillende manieren ontstaan maar de meest voorkomende is wel dat we niet alleen bezig zijn met het hier en nu; met datgene waar je nu mee bezig bent of mee bezig zou moeten zijn.

Maar dat je dus ook in gedachten bezig bent met wat je morgen, overmorgen of volgende week klaar zou willen/moeten hebben. En dan fietsen er ook nog gedachten door je hoofd die gaan over de dingen die je al gedaan hebt, maar waarvan je nu denkt dat je dat anders had moeten doen.

Doordat je met zoveel dingen tegelijk bezig bent, verlies je je aandacht op datgene dat je nu zou moeten/willen doen. Waardoor datgene lang niet zo snel of goed gaat als dat je eigenlijk zou willen. Je creëert eigenlijk weer iets nieuws om morgen over na te denken omdat je de aandacht er niet goed bij hebt.

Maar door al die gedachten, ga je malen. Leg je jezelf druk op. Je mind draait overuren over wat er nog moet gebeuren en wat je gisteren niet goed genoeg hebt gedaan.

Hoe stop je dit?


Oplossingen voor die gedachten naar taken in de toekomst
Trek jezelf bewust in gedachten terug naar het hier en nu. Focus jezelf op wat je nu wilt doen. Door je te realiseren dat het beter en sneller gaat als je er echt met de gedachten bij bent, kan je al helpen om te concentreren.

Daarnaast helpt het om een lijstje te maken van de dingen die je nog moet doen. Plan het vervolgens in je agenda in, schrijf het ook gewoon echt op. Koop desnoods weer een papieren agenda of kalender. Ik werk daar ook nog steeds mee want het geeft me overzicht en rust. En op het moment dat ik het in mijn agenda heb geschreven, kan ik het loslaten. Want dan weet ik dat ik het weer ga tegenkomen op het moment dat ik er wat mee moet doen.
De drukte die in ons hoofd zit komt vaak doordat we teveel willen onthouden. Het opschrijven geeft letterlijk ruimte in je gedachten.

Wanneer je merkt dat je gedachten alle kanten op gaan, kun je ook bewust je aandacht gaan richten op je ademhaling: gewoon stil gaan zitten, desnoods op de wc zodat niemand je stoort. Hand op je hart, andere hand op je buik. En luister naar je ademhaling. Nadat je 10 in- en uitademingen hebt gevolgd, zal je al merken dat je rustiger bent geworden. Je bent in het hier in nu aangekomen waardoor je je weer kan richten op datgene dat nu moet gebeuren. Plak er rustig nog een paar ademhalingen aan vast als je dat wilt :-).

Andere manieren om te helpen is regelmatig mediteren, wandelen en bijvoorbeeld yoga. Het helpt je allemaal om tot rust te komen, te stoppen met het denken over wat allemaal nog moet.


Oplossingen voor die gedachten over het verleden
Als je merkt dat je nadenkt over iets dat je gisteren of vorige week hebt gedaan (of juist niet), en dat zit je dwars want het had beter gemoeten of anders, dan zijn de volgende vragen handig om deze afleidingsmanoeuvres los te laten.

Is het iets dat je alsnog kan doen of verbeteren? Zo ja, plan het in in je agenda.
Zo nee, accepteer dat het zo is gegaan als het is gegaan. Als je er geen invloed meer op hebt, dan heeft het geen zin om er nog langer over na te denken. Je hebt daar immers met name jezelf mee.
Én dat je de dingen die je nu eigenlijk zou moeten doen (dat geldt ook voor het genieten van een rustig thee momentje), ook maar weer half doet.

Sommige dingen zijn niet meer te veranderen, maar wel de manier waarop jij ermee omgaat. Onderschat niet de kracht die jij in je hebt en voelt, zodra jij je bewust wordt dat jij het stuur van jouw leven in handen hebt.