Een mind dump is letterlijk alles opschrijven wat er nog in je hoofd zit dat je moet gaan doen. Handig is ook om al die gedachten die je gedurende de dag in je hoofd oppoppen, even ergens op te schrijven. Tijdens zo’n mind dump kun je die nog verder aanvullen. Vervolgens plan je in wanneer je dat gaat doen. Of je zet ze in je projectmap bij je to-do lijstje, of in je activiteitenlijstje in Outlook. Of je begint elke werkdag met ‘uitvoeren/inplannen taken mind dump’. Zo weet je aan het einde van de dag, dat je al die dingen de volgende dag gaat oppakken of gaat inplannen. Dát geeft een rustig hoofd. Je hoeft je hoofd niet meer te gebruiken om dingen te onthouden. Juist doordat we dat laatste vaak doen, ontstaat werkdruk: we zijn bang om dingen te vergeten, waardoor we nog gestrester raken.
Sluit de dag af met bepalen wat je de volgende dag wil gaan doen. Dat zorgt ervoor dat je de volgende dag direct gericht gaat beginnen. Er gaat weleens tijd verloren door te kijken ‘wat moet ik vandaag doen’ en als je dan ineens alles ziet wat je nog moet doen, kan dat verlammend werken en is het veel lastiger om te beginnen. Een lijstje dat je de dag van de tevoren al hebt bedacht, voorkomt dat.
Daarnaast, wanneer je dat lijstje hebt afgewerkt (denk aan de realistische doelen), geeft je dat een geweldig gevoel. Je hebt nl iets afgerond.
Een ander ding van werkdruk, is nl dat we het gevoel hebben dat we altijd achter de feiten aanlopen. Dat we iets niet kunnen afronden. Met zo’n takenlijst, wordt dat dus anders.
Petra Hendriks ~ jouw spirit